ازنا یکی از شهرستان های لرستان است که در 20 کیلومتری شهرستان الیگودرز واقع شده و از آب و هوای معتدل نیمه خشک برخوردار است، شهرستان ازنا دارای جاذبه های گردشگری فراوان است که هر سال پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.
  شهرستان ازنا 1212 کیلومتر مربع از خاک لرستان را شامل می شود که دارای آثار تاریخی فراوانی است .
 شهرستان ازنا از نظر صنایع دستی شهرستانی غنی است و دارای آثار و صنایع زیادی است از جمله آن ها می توان به گلیم بافی، معرق و مشبک  چوب، مکرومه بافی، مصنوعات تکمیلی و تلفیقی، ساخت آلات موسیقی و قالی بافی اشاره کرد.                                                                                                                                ازنا سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان ، دشت‌های بهشتی و...جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای‌داده است.

 

کوه‌ها و دشت‌های ازنا را می‌توان رویشگاه لاله‌های واژگون نامید، برای دیدن این گل‌های زیبا در وسعت زیاد می‌توان به شهرستان‌های الیگودرز و ازنا سفر کرد.  قلل زیبای اشترانکوه  با ارتفاع ۴۱۵۰ یکی از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه زاگرس است که می‌تواند شهرستان ازنا را به یکی از قطب‌های ورزش‌های زمستانی در کشور تبدیل کند. برای دیدن زیبایی‌های آلپ ایران باید تنها ۱۲ کیلومتر از شهر ازنا به راه افتاد تا به‌جایی رسید که نامش روستای گردشگری «دره تخت» است، جایی که تختی از زیبایی‌ها در دره‌ای رویایی انتظارت را می‌کشد.ازنا دریاچه گَهر در میان رشته‌کوه اشترانکوه  واقع است. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه واقع‌شده است.دریاچه گهر تونل برفی از دیگر جاذبه‌های طبیعی در شهرستان ازنا است. این تونل برفی به‌صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنه زیبا و سر به فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا به وجود آمده است که طول این تونل بالغ‌بر ۸۰۰ متر وارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲.۵ تا ۳متر است. سرمای این تونل رؤیایی به حدی است که تونل برفی را تنها می‌توان در فصول بهار و تابستان بازدید کرد. امامزاده قاسم یکی از بناهای تاریخی در شهرستان است که قدمت آن به قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی می رسد. این آرامگاه ، در روستای امام زاده قاسم در دهستان چاپلق ( گاپله ) از توابع شهرستان ازنا و در دشت جاپلق واقع شده است . نام این روستا نیز برگرفته از همین امامزاده می باشد.
قدمت این امامزاده به دوره ایلخانی می رسد. کتیبه روی در ورودی این مقبره و نیز حاشیه های ضریح ، سال های ۷۳۸، ۸۰۸ و ۸۵۰ قمری را نشان می دهند.
 
         منبع : ازنا خبر